Śp. Ryszard Peryt spoczął w Panteonie Wielkich Polaków w Świątyni Opatrzności Bożej
Wczoraj, 26 stycznia, w Świątyni Opatrzności Bożej odbyły się uroczystości pogrzebowe śp. prof. Ryszarda Peryta, dyrektora Polskiej Opery Królewskiej, oblata Zgromadzenia Najświętszego Odkupiciela. Jego ciało spoczęło w Panteonie Wielkich Polaków.
Mszy św. pogrzebowej przewodniczył metropolita warszawski kardynał Kazimierz Nycz, a homilię wygłosił o. Jacek Salij OP, bliski przyjaciel zmarłego. W gronie koncelebransów był prowincjał o. Janusz Sok CSsR i wszyscy członkowie wspólnoty redemptorystów z domu zakonnego przy kościele św. Benona w Warszawie.
Relacja z uroczystości pogrzebowych i galeria zdjęć na www.info.wiara.pl
List Pana Prezydenta RP do uczestników uroczystości pogrzebowych śp. Ryszarda Peryta
* * *
Ryszard Peryt – aktor, reżyser, doktor i profesor sztuki teatru, wykładowca Akademii Teatralnej w Warszawie, urodził się w Zielonej Górze w 1947 roku. Studiował na Uniwersytecie Warszawskim (Wydział Chemii,1965), następnie w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (Wydział Aktorski – dyplom w 1970; Wydział Reżyserii – dyplom w 1979). W 1970 r. był współtwórcą Puławskiego Studia Teatralnego, a następnie jego warszawskiej kontynuacji – Studia Teatralnego Stołecznej Estrady (1973-1976).
Za dyrekcji Erwina Axera był aktorem Teatru Współczesnego (1976-1979), następnie reżyserem Teatru Narodowego za dyrekcji Adama Hanuszkiewicza, a począwszy od stanu wojennego reżyserował tylko w operach (jako główny reżyser Teatru Wielkiego w Poznaniu za dyrekcji Mieczysława Dondajewskiego, a także Teatru Wielkiego w Łodzi za dyrekcji Sławomira Pietrasa). W 1996 został powołany przez Ministra Kultury i Sztuki Kazimierza Dejmka na Dyrektora Artystycznego Opery Narodowej – Teatru Wielkiego w Warszawie. Złożył dymisję w roku 1997.
W Warszawskiej Operze Kameralnej, za czasów dyrekcji Stefana Sutkowskiego, pracował w latach 1986-2004. Wespół ze scenografem Andrzejem Sadowskim, zrealizował wiele przedstawień oper barokowych, klasycznych i współczesnych. Wielokrotnie reżyserował Mozarta za granicą – w Austrii, Niemczech, Hiszpanii, Holandii, Norwegii, Szwajcarii, Włoszech, Francji, Szwecji, Danii, Norwegii, Egipcie, Turcji, Libanie, Japonii i Emiratach Arabskich. Reżyserował między innymi Verdiego – w Korei Południowej, Hiszpanii, Niemczech, Anglii; przedstawienie Mesjasza Haendla wespół z Sir Yehudi Menuhinem na Wszechświatowym Festiwalu Krzysztofa Kolumba (1994) oraz dla Accademia Santa Cecylia w Rzymie, Bayreuth Festival, EXPO-Festival w Sewilli, Brittena The Rape of Lucretia dla Madlenianum w Belgradzie; Berlioza Romeo i Julię dla Teatro la Fenice w Wenecji (1997).
Tworzył także autorskie inscenizacje dzieł spoza repertuaru operowego: Vespere Monteverdiego, Requiem Verdiego, Mesjasza Haendla, Joannę d’Arc Honeggera, Stabat Mater Szymanowskiego, Quo Vadis Nowowiejskiego, Requiem Polskie Pendereckiego, czy Symfonię Tysiąca Mahlera.
Ryszard Peryt, jako jedyny reżyser na świecie, zrealizował wszystkie dzieła sceniczne Mozarta. Zrealizował także wszystkie dzieła sceniczne Monteverdiego.
W roku 2009 założył Instytut Opery oparty na współpracy trzech uczelni artystycznych Warszawy: Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Akademii Sztuk Pięknych, Akademii Teatralnej.
Pierwszego sierpnia 2017 roku Ryszard Peryt został dyrektorem Polskiej Opery Królewskiej.
tekst i foto za: operakrolewska.pl